Wednesday 7 March 2012

SIRI 2: PENERANGAN ISU LYNAS OLEH PAKAR NUKLEAR DARIPADA PAS

Tanjong Malim, 7 Mac – Mengenai isu pembinaan kilang LYNAS di Gebeng Pahang yang dikatakan sebagai pembinaan loji nuklear adalah tidak tepat sama sekali dan ini turut diakui oleh ahli parlimen PAS daripada Hulu Langat Dr Rosli Che Mat yang merupakan saintis nuklear menyatakan bahawa kilang LYNAS bukanlah loji nuklear dan selamat untuk dibina di Malaysia. 

Sebelum itu kita lihat dulu tindakan seorang Ahli Parlimen PKR Kuantan yang cuba menakut-nakutkan masyarakat dengan fakta yang salah tentang isu LYNAS. Lihat video di bawah.


Daripada video itu jelas menunjukkan akan kedangkalan seorang ahli parlimen yang cuba mempolitikkan isu LYNAS dengan cara yang tidak betul demi kepentingan politik. Presiden PAS turut berkata dalam ucapan penggulungannya pada Muktamar Tahunan PAS ke-57 agar mencari fakta yang tepat tentang isu LYNAS dan bertanya kepada yang pakar yang dimiliki oleh PAS.

Apa kepakaran yang ada pada Ahli Parlimen ini jika dibandingkan dengan penerangan yang dilakukan oleh 2 orang saintis nuklear termasuklah seorang daripada Pas, Dr. Che Rosli Che Mat?  Untuk penerangan tentang isu LYNAS sila lihat video di bawah ini.


Ini adalah  kenyataan dari seorang yang di dalam bidang kepakaranya Dr Che Rosli Che Mat

"Yang membawa isu ni PKR. Jadi saya bersabar lama dan saya pernah dapat warning daripada Penerangan PAS mengatakan YB jangan buat komen apa-apa. Saya terima. Saya tidak bercakap. Tapi tidak adil. Mereka buat komen setiap keluaran Harakah dengan bahasa yang kita kurang senang lah. Adakah Lynas itu sebagai loji nuklear? Pernah Dr Mitzi nampak sebagai loji radiation lah apa semua macam-macam. Dia spin.”


“Saya pun malu. Saya orang PAS juga. Jadi akhirnya saya buat keputusan saya sebagai saintis nuklear, saya datang hari ini. Apa dia orang nak kata, kata lah.” (Dr. Che Rosli Che Mat, Ahli Parlimen Pas Hulu Langat, Selangor)"

UPSIkena menasihatkan kepada mahasiswa UPSI terutamanya agar selidik dahulu tentang kesahihan sesuatu berita yang di bawakan terutama daripada ahli politik kerana kebanyakannya adalah bermotifkan kepentingan politik untuk mereka.

Bersambung…

No comments:

Post a Comment