Tuesday 6 March 2012

SIRI 1: MAHASISWA UPSI BERDEMO KERANA TERKENA RADIASI KILANG LYNAS


Tanjong Malim, 6 Mac – Mahasiswa jangan mudah terpedaya dengan sesuatu isu yang dimainkan oleh pihak pembangkang mahupun kerajaan tanpa mengkaji tentang kebenarannya. Terbaru mengenai perhimpunan mahasiswa yang menolak pembinaan kilang LYNAS di Gebeng Pahang.

Himpunan Hijau 2.0 menentang pembinaan Kilang Lynas di Pahang baru-baru ini disertai oleh beberapa orang mahasiswa antaranya Adam Adli yang digantung pengajiannya di UPSI selama 3 semester yang kononnya menentang tindakan membina kilang yang penuh kontroversi ini.

Walau bagaimanapun, boleh dikatakan bahawa beberapa mahasiswa yang hadir ini (terutama yang ditemuramah di dalam video di bawah ini) merupakan mahasiswa yang tak cerdik dan memang cetek pemikiran mereka.


Persoalannya ialah, dari mana Adam Adli tahu yang kilang itu haram? Jika kilang tu haram, sudah lama KERAJAAN MALAYSIA tidak membenarkan kilang LYNAS itu dibina di Malaysia.

Adam Adli mengatakan bahawa kilang itu akan membinasakan nyawa-nyawa orang di Kuantan? Jika benar, takkan YAB Perdana Menteri anak jati orang Pahang sanggup membiarkan kilang tu dibina di negeri beliau sendiri? Bukankah itu tindakan bodoh?

Menurut Khalid Ismath pula, beliau menyatakan bahawa kerajaan Malaysia membuli rakyat Malaysia melalui pembinaan Kilang Lynas ini. Persoalannya, adakah kerajaan memaksa seluruh rakyat Malaysia menjadi buruh kasar di Kilang Lynas itu?

Lagi satu, hebat sangatkah mahasiswa sehingga Kerajaan Malaysia nak 'menjatuhkan mahasiswa' (ayat Khalid Ismath)? Apa manfaat yang Kerajaan Malaysia dapat sekiranya kerajaan 'menjatuhkan mahasiswa' dalam negara ini?

Tak sedarkah wahai Khalid Ismath yang masih belum cukup setahun belajar di UiTM itu bahawa Kerajaan Malaysialah yang banyak 'membina mahasiswa' dan banyak membantu mahasiswa dari pelbagai segi semasa mahasiswa belajar di alam universiti?

Inilah contoh-contoh terang lagi bersuluh penggunaan dan pengKUDAan parti politik terhadap mahasiswa dalam menyatakan dan meraih sokongan terhadap isu-isu yang dimainkan oleh parti-parti politik tanah air.

Tambahan pula, kesemua mahasiswa yang diperguna dan diperkudakan itu tidak sedar dan seolah-olah terpukau dengan kata-kata serta hasutan yang dimainkan oleh parti-parti politik terhadap mereka.

Jadi, tanpa ada rasa dan masa untuk mengkaji kewajaran sesuatu isu itu, golongan mahasiswa seperti ini terus melulu mengikut saja apa yang dikehendaki oleh parti-parti politik.

Kepada semua mahasiswa termasuklah mahasiswa-mahasiswa yang berdemo anti LYNAS di depan UPSI itu, marilah sama-sama kita tonton APA ITU SEBENARNYA LYNAS di bawah ini :


Kepada semua mahasiswa lain yang berada di dalam kampus, UPSIkena ingin menasihatkan jagalah diri agar tidak menjadi mangsa diPERGUNAkan dan diperKUDAkan oleh mana-mana parti politik seperti di atas.

Bersambung…

No comments:

Post a Comment