Tuesday 10 January 2012

ADAM ADLI DIKENAKAN AUKU ATAU AUTA???


Tanjong Malim, 10 Jan – Keputusan Adam Adli yang telah digantung pengajiannya selama 3 semester bermula semester depan oleh Pihak Berkuasa Tata tertib Pelajar telah mengejutkan banyak pihak kerana ramai menganggap bahawa Adam Adli akan dibuang daripada UPSI tetapi sebaliknya adalah tidak. 

Namun terdapat beberapa kekeliruan dan kesalahan fakta yang telah dinyatakan oleh Adam Adli bahawa beliau dikenakan tindakan di bawah AUKU. Sebelum itu, lihat dahulu kenyataannya kepada media berhubung dengan kes beliau di bawah ini.



Lihat pula laporan yang dikeluarkan oleh Malaysiakini di bawah ini.


Namun pihak UPSIkena mendapat sedikit kekeliruan fakta di sini yang telah dinyatakan oleh Adam Adli bahawa beliau menyatakan telah dikenakan tindakan di bawah PERATURAN 3 dan PERATURAN 4 iaitu mencemarkan nama baik UPSI dan memudaratkan ketenteraman awam di bawah peraturan Akta Universiti Kolej Universiti (AUKU).

KEBENARAN yang cuba disembunyikan di sini ialah sebenarnya dia telah dikenakan hukuman di bawah KAEDAH 3 (a) (i) dan (ii), BAHAGIAN II, TATATERTIB AM, KAEDAH-KAEDAH UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS (TATATERTIB PELAJAR-PELAJAR) 1999 dan BUKANNYA AUKU. Untuk pencerahan sila lihat gambar di bawah.
Sila klik untuk imej yang lebih besar

Sangat jelas dan terang bahawa di dalam surat ini tidak langsung menyatakan bahawa Adam Adli dikenakan hukuman di bawah AUKU. Tindakan beliau yang MENGOYAKKAN surat itu juga jelas membuktikan sikap beliau yang sebenarnya. Adakah selayaknya ini diangkat sebagai pejuang mahasiswa? Anda mahasiswa, anda mampu nilaikan.

Langkah pihak UPSI menjatuhkan hukuman ini turut dianggap setimpal kerana sebelum ini Adam Adli telah mempunyai kes tatatertib berhubung dengan tindakannya yang dikatakan menyertai demo Air di Masjid Negara pada awal tahun 2011 yang lalu yang turut menyebabkan beliau tidak layak untuk bertanding menjadi MPP. Untuk pencerahan sila lihat gambar serta klip video di bawah ini.

Aktivis mahasiswa???


Selain itu, hukuman yang dikenakan juga bukanlah dibuat MEMBABI BUTA kerana Adam Adli juga telah melanggar AKU JANJI PELAJAR yang diikrarnya pada 29 Jun 2009 sebagai seorang mahasiswa UPSI yang mana di dalamnya telah menyebut AKAN MENJAGA NAMA BAIK UPSI. Untuk pencerahan sila tengok gambar di bawah ini.


Sudah jelas bukan???

Pihak UPSIkena juga menyangkal dakwaan Mohd Zahar daripada Mahasiswa Pendidik yang mendakwa keputusan penggantungan Adam Adli ini adalah melampau di Facebooknya. Untuk pencerahan sila tengok gambar di bawah ini.

Apa kredibiliti Zahar untuk menyangkal keputusan panel ini???
Layakkah beliau untuk bercakap sedemikian???

Untuk rekod senarai ahli panel yang terlibat dalam perbicaraan ini adalah terdiri daripada:

1) Naib Canselor
    Prof Dr. Zakaria Bin Kasa (Pengerusi)
2) Dato Pendaftar
    Dato Rusley Bin Taib ( Timb. Pengerusi)
3) Dekan FPTV
    Prof. Dr. Ramlee Bin Mustapha
4) Dekan FBK
    Prof. Dr. Hj. Nor Azmi Mostafa
5) Penyandang Kerusi Tun Ghafar Baba
    Dr Zainal Kling
6) Wakil Keselamatan 1
    En Zulkarnain En Mohd Arman
7) Wakil Keselamatan 2
    En Mohd Arman
8) En Ahmad Janatul Firdaus Bin Datuk Dzulkarnain
9) Che Farihan Che Man

Sumber: UPSIdaily

Oleh itu pihak UPSIkena mengharapkan agar semua mahasiswa/i UPSI jelas dengan kewajaran hukuman yang telah dijatuhkan kepada Adam Adli dan juga kredibiliti ahli panel yang terlibat. Semoga mahasiswa/i UPSI akan lebih fokus untuk menjadi seorang pendidik yang berkaliber suatu masa nanti.

Jayakan kempen Saya Sayang UPSI!!!





2 comments:

  1. Ala...nama panel ader yang tak masuk la... ada lebih dari satu Datuk di situ... Klu tak silap la...

    ReplyDelete
  2. Betul apa yang ditulis kecuali nama ahli panel. Nama Prof Dr Ramlee Mustapha Dekan Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional tidak terlibat. Yang terlibat ialah Prof. Dato Dr. Ahmad Zainuddin dekan Fakulti Seni Komputeran dan Industri Kreatif. Harap maklum

    ReplyDelete