Sunday 15 January 2012

ISU PELAJAR DI BUANG KOLEJ, MP BERAT SEBELAH

Tanjong Malim, 15 Jan – Mahasiswa Pendidik dilihat bermati-matian mahu mempertahankan 2 orang kaum kerabatnya yang tidak berjaya menginap di kolej kediaman yang dipohon pada semester akan datang (dikhabarkan ada yang bakal bertanding dalam Pilihan Raya Kampus akan datang) supaya diterima kembali menginap di kolej kediaman lamanya.

Isu ini bermula apabila pengetua KZ dan KAB dikatakan tidak dapat menerima kesemua permohonan mahasiswa termasuklah nama-nama penyokong tegar MP serta 2 orang yang terlibat dalam penghasilan video klip baru-baru ini. Namun MP hanya memperjuangkan 2 calon PRK mereka ini sahaja dengan alasan lain yang diberikan kerana mereka ini banyak menabur bakti kepada kolej kediaman sebelum ini.

Namun persoalannya di sini ialah kenapa hanya mereka berdua ini sahaja MP perjuangkan? Kenapa tidak semua pelajar UPSI lain yang tidak dapat menginap di kolej kediaman juga turut diperjuangkan secara bersama? Hanya 2 orang pelajar ini sahajakah yang pernah menabur bakti kepada kolej? Atau MP ada agenda terselindung yang lain?

UPSIkena melihat isu ini hanyalah suatu isu picisan yang sengaja ditimbulkan bagi menjatuhkan serta mencemarkan imej dan kredibiliti kedua-dua pengetua tersebut yang dilihat lebih radikal dalam membuat keputusannya. MP mungkin merasakan tekanan dan terancam dengan karekteristik serta karismatik pengetua kolej yang baru ini.

Selama ini MP mampu bermaharajalela di kolej-kolej kerana pengetua sebelum ini dikatakan terlalu berlembut dengan mereka. Dalam hal ini UPSIkena menyokong 1OO% tindakan pengetua tersebut kerana berdasarkan beberapa faktor termasuk pengambilan pelajar baru pada semester depan dan ramai pelajar UKLK yang memohon untuk menginap di kolej.

Selain itu, faktor lain yang menyebabkan MP memperjuangkan isu-isu seperti ini adalah bagi meraih populariti bagi pemimpin-pemimpinnya yang selama ini LESU, TENGGELAM dan LEMAS ditarik oleh Adam Adli dengan isu kebebasan akademiknya walaupun dipengaruhi oleh politik luar.

Upsikena mengharapkan agar lain kali MP lebih bersikap adil dalam memperjuangkan hak dan kebajikan mahasiswa dan bukannya kepada kaum kerabat sahaja. Blog UPSIdaily turut membicarakan berkenaan dengan isu ini disini. Kepada MP jika ada bukti seperti yang dicakapkan keluarkan sahaja dan jangan main wayang dengan mahasiswa!!!

No comments:

Post a Comment