Sunday 8 January 2012

ISU SOLAT HAJAT DAN QUNUT NAZILAH: PENJELASAN DARIPADA PENGETUA KAB

Tanjong Malim, 8 Jan – UPSI digegarkan lagi dengan satu lagi FITNAH daripada UPSIkini yang melaporkan bahawa solat hajat yang dirancang di surau al-Falah Kolej Aminuddin Baki KAB telah diganggu oleh campurtangan pengetua yang tidak membenarkan doa qunut nazilah dibaca dalam solat hajat tersebut.

Penulisan artikel tersebut dilihat cuba menjatuhkan kredibiliti pengetua-pengetua kolej yang hadir dan turut bersama-sama menunaikan solat jemaah namun tindakan ini teruk dikritik oleh UPSIkini yang menyatakan bahawa kehadiran pengetua tersebut hanya untuk menggagalkan program yang telah dirancang.

Adakah penulisan berunsur fitnah ini matang?????
Beginikah cara berdakwah yang dituntut dalam Islam????

Laman rasmi Mahasiswa Pendidik juga telah turut sama memfitnah pengetua dengan menyatakan bahawa mengganggu perjalanan program tersebut tanpa ada usul periksa lanjut dengan pengetua. Inikan cerminan pegangan agama yang dimainkan oleh MP? Berhentilah berdrama dan berpura-pura berpijaklah dibumi yang nyata.

Memalukan dengan imej islamik yang dibawa tetapi sudah sebati dengan fitnah!!!!!

Berikut merupakan penjelasan yang telah dibuat oleh pengetua KAB berhubung dengan insiden tersebut.

Tuan Syed Sofian Syed Salim
Pengetua Kolej Aminuddin Baki
Universiti Pendidikan Sultan Idris

"Asalamualaikum wbt. Kpd JMK, Felo dan juga warga kolej KAB. Di sini saya ingin bicara beberapa perkara berkaitan isu solat hajat dan qunut nazilah yang dirancang tanpa pengetahuan pengetua KAB dan KZ. Mungkin saya agak lewat memberi maklum balas hingga individu yang tak bersalah juga terlibat dalam menyebarkan fitnah berkaitan isu berkenaan. Saya mohon maaf dari hujung rambut sampai hujung kaki. Walaupun program tersebut tidak melalui saya sbg pengetua KAB dan KZ namun saya tetap mengizinkan diadakan sbb saya tahu banyak manfaatnya. Malah saya mengalakkan lagi agar pelajar KAB turun beramai2 bagi memenuhi surau melalui YDP KAB dan begitu juga KZ. Cuma mungkin berlaku kekeliruan di sana atau kelupaan pd pihak Imam menyebab doa qunut nazillah tidak dibaca. Demi Allah, sesungguhnya Allah ya...ng menguasai dunia dan segala isinya bahawa saya dan pengetua2 yang ada di surau berkenaan tidak mengeluarkan satu perkataanpun atau arahan kepada imam bagi menghalang bacaan qunut nazillah walaupun kita tahu tujuan mereka mengadakan program berkenaan. Di sini juga saya secara individu yang disebut punca semua masalah tersebut akan menuntut di akhirat di atas segala fitnah yang dilakukan oleh individu berkenaan dan orng2 yang bersubahat membantu dalam penyebaran fitnah ini. Sekali lagi saya menyatakan dengan tegas Demi Allah, saya tidak menghalang solat hajat dan qunut nazillah serta aktiviti2 keagamaan lain di surau Al-Falah. Wslm."

Diharap semua mahasiswa tidak terpedaya dengan mainan isu sempit dan FITNAH yang sentiasa menjadi makanan harian mereka ini. We Love UPSI. Bebaskan UPSI daripada unsur fitnah dan anasir luar!!!

No comments:

Post a Comment