Friday 27 January 2012

SIRI 3: MASUK U KERANA 'KUOTA' PUNCA SEGELINTIR MAHASISWA 'MELAYU' SUKA TIDUR ATAS JALAN


Tanjong Malim, 27 Jan – Apa yang dinyatakan oleh Tun Dr Mahathir ada benarnya apabila negarawan itu menyatakan bahawa tidak semua pelajar berketurunan Melayu yang melangkah masuk ke Universiti hari ini bukan semuanya pandai-pandai dan boleh dikira layak.

Mahasiswa hari ini dilihat lebih suka berpolitik tanpa memikirkan masa depannya dengan mengabaikan pelajaran. Kerana terlalu sibuk berpolitik akhirnya pelajaran yang merupakan tanggungjawab hakiki merosot. Boleh baca ulasan Tun di BERNAMA, MSTAR dan SINAR HARIAN.

UPSIkena menasihatkan kepada pelajar UPSI yang berketurunan Melayu segelintirnya haruslah sedar, bahawa kemasukan anda ke Universiti bukan disebabkan dengan keputusan peperiksaan yang cukup-cukup makan, tetapi disebabkan kamu MELAYU. Kalau tak kerana kamu Melayu, jangan harap dapat menjejak kaki ke menara gading dengan berbekalkan keputusan yang tak seberapa.

Hargailah ia kerana tidak semua orang berpeluang seperti anda untuk melayakkan diri masuk ke universiti. Bila sudah diberi peluang, jangan pula disia-siakan dengan menjadi keldai tunggangan orang politik. Percayalah, tanpa sebarang kelulusan yang dimiliki, jangan harap orang-orang politik ini akan mengambil kamu bekerja dengan mereka atau diangkat menjadi tokoh pemimpin satu hari kelak.

Buat renungan orang Melayu semua khususnya mereka yang punya anak-anak yang bersekolah, yang menaruh harapan tinggi di sebalik keadaan yang serba kekurangan berbanding anak-anak kaum lain yang lebih berkemampuan dalam memberi segala bantuan tambahan dalam pembelajaran anak-anak.

Juga buat renungan mahasiswa pro BEBAS yang pencapaian akademik mereka langsung tidak melayakkan mereka untuk terus bergelar sebagai mahasiswa, sila renungkan kata-kata pejuang demonstrasi jalanan ini jika beliau menjadi PM kelak.

“If elected, Mr. Anwar said he would speed up the removal of racial quotas for university places and focus on helping lower-income groups regardless of race instead of solely aiding ethnic Malays”.

Petikan ini diambil daripada Asian Wall Street Journal


Adakah anda rela jika Anwar akan pastikan TIDAK ADA LAGI kuota Bumiputera untuk kemasukan ke IPTA. Semuanya Meritokrasi 100% ! Bantulah diri anda dahulu sebelum anda membantu orang lain. Hargailah kelebihan yang ada dan yang masih dimiliki.

No comments:

Post a Comment