Thursday 5 January 2012

MENUNTUT KEBEBASAN AKADEMIK ATAU KEBEBASAN POLITIK? REALITINYA: BAHAGIAN 2


Politik kampus, antara yang perlu difahami ialah kepraktisan bagi pilihan raya Majlis Perwakilan Pelajar (MPP). Dalam seksyen 48 (2) Jadual Pertama AUKU, telah diperuntukkan bahawa universiti HENDAKLAH mengadakan pemilihan ini.

Seperti dimaklumkan sebelum ini, memansuhkan AUKU bererti sistem pemilihan ini akan menjadi amat tempang kerana ketiadaan satu peruntukan undang-undang yang khusus mengenainya. Kita pasti akan bertanya, atas asas apakah serta bagaimanakah pilihan raya kampus (PRK) dapat dijalankan? Konsensus pelajar? Siapa SPRnya? Bagaimana kaedah melantiknya?

Dan secara pukul rata, kita boleh mengatakan, tanpa AUKU, tiada ketetapan khusus atau keabsahan untuk menidakkan bahawa PRK bila-bila masa tidak perlu dijalankan!

Tanyalah pada kumpulan BEBAS ini, nescaya  PRK merupakan orgasme gerakan mereka - selagi belum terjun dalam politik nasional sepenuhnya. Sayangnya, mereka tidak menyedari, atau barangkali tidak mempedulikan kepentingan seksyen ini dalam memenuhi keghairahan mereka berpesta PRK.

(ii) Kita perhatikan pula Tuntutan ke-4: Bebaskan mahasiswa mengurus pilihan raya kampus.

Jika mereka tuntut AUKU perlu dipinda untuk memastikan mahasiswa sendiri mengurus pilihan raya kampus, maka ini adalah lebih wajar daripada memansuhkannya. Yang menjadi isu bukan seluruh statut, tetapi pada seksyen 48(2)(a) dan (b) - kerana AUKU memperuntukkan kuasa kepada kakitangan (NC) untuk menjalankan PRK.

Dan BEBAS akan kelihatan lebih matang sekiranya mampu menyediakan draf pindaan untuk dicadangkan kepada yang berkenaan.
Ia lebih mengurangkan kekecohan, lebih bijaksana dan lebih bersifat 'universiti. Malah, lebih kurang risiko mendapat penumbuk berbanding menurunkan bendera milik parti!

Namun kita belum boleh terus bersetuju sekiranya seksyen ini dipinda bagi membolehkan pelajar sendiri yang mengurus. Soalan pertama ialah, bagaimana kaedah memilih SPRnya? Saya belum meneliti kaedah Universiti Malaya menjalankan PRK sebelum AUKU dikuat kuasa (sebelum 1971) - dan masih belum menemui naskhah Akta Universiti Malaya 1961*

*Mohon dikongsi kaedahnya serta naskhah akta itu.

Adakah SPR akan dipilih melalui undi pelajar (kah kah kah!), atau ada panel khas, atau dilantik oleh kakitangan universiti, atau disertai wakil parti pelajar (AUKU tak menyekat pertandingan secara parti, SPR yang menentukannya)?

Atau mungkin boleh mengambil kaedah mirip Perkara 114 (1) Perlembagaan Persekutuan yang mana Suruhanjaya Pilihanraya dilantik oleh YDPA selepas berunding dengan Majlis Raja-Raja. Kita mungkin boleh melibatkan MPP mencadangkan pengerusi, timbalan pengerusi dan anggota SPR PRK kepada Naib Canselor untuk melantiknya. Namun ini pun ada kelemahannya dan bertambah rumit - kerana melibatkan kesibukan pelajar.

Manakala itu, soal tidak adil, tidak telus atau apa pun istilah seumpamanya dikenakan ke atas SPR yang terdiri daripada kakitangan universiti, pun masih boleh berlaku jika pelajar yang menganggotainya.

Dan perlu diketahui bahawa semenjak AUKU dikuatkasa, kem propembangkang tetap mampu menguasai MPP dalam berpuluh-puluh PRK - meskipun dalam dakwaan ketidak adilan itu!
Kita bukan mahu menidakkan kemampuan pelajar menguruskan PRK - banyak universiti di luar negara sudah mengamalkannya.*
Namun, berdasarkan pengamatan pada tuntutan ini sahaja, sudah menampakkan kita belum bersedia. Tuntutan ini begitu goyah dan tidak bertanggungjawab - seharusnya ada kajian teliti dan resolusi yang jelas. Biarlah ia lebih pragmatik.

Maka kita ingin bertanyalah, adakah tuntutan ke-4 ini benar-benar telah digambarkan bagaimana prosesnya - dari A-Z? Ataupun mereka sekadar membayangkan keindahan pelajar berperanan seperti SPR - maka sudah terasa nikmat kuasa mahasiswa?

Ini masalah pemikiran kebanyakan kita. Berkehendakkan sesuatu, tetapi sekadar menterjemahkannya kepada usaha lekeh (teknik peras ugut). Kalau diasingkan hal ini - sekiranya bukanlah satu gerakan politik - kita dapati betapa kuatnya pergantungan kita pada kerajaan, dalam masa yang sama seolah-olah mahu lebih berdikari. Ironi sekali!

*Di University of Ilinois misalnya, AS, keanggotaan pengendali pilihanraya (dikenali Student Election Commission - SEC) terdiri daripada pelajar. Ada beberapa syarat dinyatakan untuk keanggotaan, antaranya anggota dinilai berapa jam kredit yang sedang diikuti.

Di University of Wisconsin-Madison, mereka mampu menggubal perlembagaan MPP (termasuklah kaedah pilihan raya)sendiri. Ia mirip seperti satu kerajaan - yang kerjanya bukan hanya bergambar bersama pemimpin politik ataupun menjadi apparatchik parti  - sebaliknya berperanan seperti parlimen.

Di Malaysia, kita meraung-raung mahu Student Power, tetapi jika diamati, 'Power' itu hanya terlihat pada kelantangan berkonfrontasi dengan kerajaan. Ia semakin ketara menampakkan mahasiswa berperanan sebagai bidak catur politik yang cara fikirnya selari dan tidak keluar daripada setting kehendak tuan politiknya. Ini kerja apparatchik parti. Student Power hari ini perlu diterjemah bukan lagi mengikut gerakan era 60 - 70-an.

Bersambung...

1 comment:

  1. kamo orang yang tidak mahukan perubahan...tidak mahu berdikari

    ReplyDelete